2 راهکار مقابله با سرقت درپوش های فاضلاب

2 راهکار مقابله با سرقت درپوش های فاضلاب

2 راهکار مقابله با سرقت درپوش های فاضلاب

درپوش های فاضلاب یا دریچه های منهول واقع در خیابان ها در چند سال اخیر به صورت متعدد به سرقت رفته اند که ما قصد داریم راه های مقابله با آن را در این مطلب بگوییم.

دریچه فاضلاب

در سال های اخیر درپوش های فاضلاب به صورت متعدد به سرقت رفته اند این سرقت ها در جنوب کشور به مراتب بیشتر بوده است و این سرقت ها باعث شد تا ضرر های مالی و جانی زیادی به دولت و مردم وارد شود. علت سرقت رفتن دریچه های منهول یا به اصطلاح درپوش های فاضلاب ارزش بالای آن ها است. چون اکثر این درپوش ها از جنس چدنی هستند و چدن نیز قابلیت بازیافتی دارد و ارزش بالایی برای سارقان به حساب می آیند.

در ادامه یکم بیشتر با دریچه منهول چدنی آشنا خواهیم شد.

 

دریچه منهول چدنی

دریچه های چدنی به دو دسته تقسیم می شوند، چدن خاکستر و چدن داکتیل، در زمان قدیم از چدن داکتیل زیاد استفاده میشد اما به دلیل بالا رفتن آمار سرقت و همچنین قیمت بالای این دریچه تصمیم بر این شد از دریچه چدن خاکستر استفاده شود چرا که قیمت پایینتری دارد و ضرر را نصف میکند اما با این حال باز این دریچه ها به سرقت می روند و ضرر های مالی و جانی وارد می کنند.

تفاوت این دو دریچه در نوع ساختار است چرا که چدن داکتیل از شمش چدن است اما چدن خاکستر از بازیافت های چدن تولید می شود به همین دلیل چدن داکتیل وزن کمتر، مقاومت بالاتر و قیمت بالاتری نیز نسبت به دیگری دارد. با گذر زمان برای جلوگیری از سرقت دریچه های جدیدی تولید شد که در ادامه قرار است درباره آن صحبت داشته باشیم.

 

مقابله با سرقت دریچه ها (روش اول)

 برای جلوگیری از سرقت ها، دریچه های جدیدی به نام نانو کامپوزیت تولید شدند تا جایگزین چدنی شوند. این دریچه فاضلاب نانو کامپوزیت با ویژگی های مانند چدن و حتی بهتر از آن وارد بازار شد که از جمله مزایا آن میتوان به سبک تر و ارزان تر بودن این دریچه نسبت به دریچه منهول چدنی نام برد. دریچه نانو کامپوزیت به دلیل غیر بازیافت بودن به سرقت نمی رود و میتوان با استفاده از آن ضرر های مای و جانی را تا حد ممکن کم کرد.

درج لوگو یا نام تجاری بر روی دریچه و تولید در انواع رنگ های متنوع از جمله مزایا این دریچه به حساب می آیند که دریچه منهول چدنی آنها را ندارد. دریچه فاضلاب نانو کامپوزیت در انواع سایز های مختلف قابل تولید است و در هر 6 رده مقاوتی نیز میتوان از آنها تولید کرد و همچنین مواد اولیه تشکیل دهنده آن شامل: رزین، سریس، میلگرد، مفتول، الیاف پلی استر و سنگ سیمان می باشد که این مواد باعث شده تا مقاومت دریچه بالا برود و بر خلاف دریچه های بتنی نیز شکننده نباشند.

 

مقابله با سرقت دریچه ها (روش دوم)

روش دوم نیز استفاده از دریچه نانو کامپوزیت اما با این تفاوت که هزینه خرید کاهش پیدا میکند. اگر بخواهم شفاف تر توضیح دهم باید بگویم که اکثر سرقت های دریچه منهول چدنی فقط درب آن به سرقت می رود و طوقه برده نمی شود چرا که طوقه یا فریم دریچه زیر خاک و آسفالت رفته و بیرون کشیدن آن دردسر زیادی دارد به همین دلیل سارقان تنها درب را همراه خود می برند.

به همین دلیل شرکت رادیس درب هایی تولید کرده با ارتفاع 5 سانتی متر (ارتفاع بقیه دریچه های نانو کامپوزیت 7 سانتی متر است) تا از آنها بتوان بر روی طوقه های چدنی استفاده کرد. در نهایت دیگر خرید طوقه نانو کامپوزیت ضروری نیست و هزینه ها برای خرید کاهش پیدا میکند و تنها نیاز به خرید این مدل درب های نانو کامپوزیت است.

 

نمونه های به سرقت رفته دریچه منهول

1: سال 1401 حدود 670 عدد درب فاضلاب در شهر ماهشهر به سرقت رفت که تمام از جنس چدن بودند و نتیجه این سرقت ها ضرر های مالی و حتی جانی داشت که بیشتر وسایل نقلیه و کودکان درون چاه افتاده بودند.

2: در سال 1391 حدود 1000 دریچه در طول یک سال از شهر پرند دزدیده شد که طبق گزارش ها سارقین بعد از تاریک شدن هوا و شب، زمانی که خیابان ها خالی از جمعیت هستند اقدام به سرقت کرده و درب های چدنی را شکسته و به عنوان بازیافت فروخته اند.

3: از سال 1401 تا 1402 طی مدت زمان یک سال حدود 500 درب منهول چدنی در شهرستان زابل واقع در استان سیستان و بلوچستان به سرقت رفته است.

دریچه منهول به سرقت رفته

درپوش به سرقت رفته در اهواز

 

سخن پایانی

حتی بعد از سرقت درب های چدنی در شهرهای مختلف باز هم برای جایگزین این درب ها از دریچه منهول چدنی استفاده شده است که طبق تجربه دوباره به سرقت می روند. برای جلوگیری از این سرقت ها بهتر است از دریچه منهول نانو کامپوزیت استفاده شود که از نظر ویژگی تفاوتی با دریچه های چدنی ندارد چه بسا در بعضی موارد حتی بهتر نیز است.

دریچه منهول 60

اگر قصد خرید و یا اطلاعات بیشتری در مورد درب های فاضلاب نانو کامپوزیت دارید میتوانید با مشاورین ما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را کسب نمایید

2 راهکار مقابله با سرقت درپوش های فاضلاب

نویسنده : علی کاووسی

سئو کار سایت

نظرات (0)

    برای درج نظر خود وارد سایت شوید .